Voor het zoeken van informatie op het internet, wordt een zoekmachine gebruikt. Er zijn er diverse, zoals Google, Bing en Yahoo! De collega van wpjournalist heeft veel handige tips uitgewerkt. De eerstgenoemde is duidelijk marktleider. We zullen ons daarom hier beperken tot die zoekmachine. Er bestaat geen handboek van Google, waarin wordt uitlegd hoe hun zoekmachine werkt. Op het internet kunt u veel artikelen vinden, waarin tips worden geven over hoe een website een beter resultaat zou kunnen boeken in de zoekresultaten die Google toont. We zullen er hier een aantal op een rij zetten. Als het een nieuwe website betreft, is de eerste stap het aanmelden ervan bij Google. In Nederland kan dat hier. Google vindt ook nieuwe websites en -pagina’s door links ergens anders.

Backlinks

Links op andere websites naar die van u, backlinks genoemd, hebben waarde als die andere websites een hoge waardering hebben bij Google. Als een link naar uw website op een website wordt gevonden, die bij Google op de zwarte lijst staat, dan werkt die link in uw nadeel. Backlinks op websites die alleen daarvoor zijn opgezet, kunnen beter worden vermeden. De tekst waarin een backlink naar uw website staat, dient aan te sluiten bij de inhoud van uw webpagina en toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker. Blogs worden regelmatig gebruikt voor backlinks.

Zoekwoorden

Het is goed om het doel van uw website voor ogen te houden. Verhuurt u bijvoorbeeld auto’s, dan dienen woorden als autoverhuur, auto huren, huurauto’s in (plaatsnaam), enzovoorts in de tekst van uw website voor te komen. Met welke woorden kan iemand zoeken, die een auto wil huren. Die vraag is heel belangrijk. Die woorden dienen ergens in de tekst voor te komen. Liefst een paar keer, maar overdrijven is niet goed. Google koppelt woorden in de tekst aan uw website.

Informatieve waarde

De informatieve waarde van uw website is belangrijk. Naarmate bezoekers langer bij uw website blijven, des te beter het is. Als autoverhuurder zou u bijvoorbeeld routes kunnen geven, die voor uw klanten interessant kunnen zijn. Iets over de geschiedenis van uw bedrijf. Plekken die de klant zou moeten bezoeken. Uw website zou wat dynamiek moeten hebben. Regelmatig enige informatie toevoegen is goed. Naast tekst ook foto’s en video’s gebruiken, werkt positief.

Representatie in de zoekresultaten

Als uw website in de zoekresultaten van Google staat, is het belangrijk dat zoekers op de link naar uw website klikken. Hoe vaak dat gebeurt, telt mee in Google’s waardering van uw website. In de zoekresultaten ziet u bij de link naar uw website een korte beschrijving ervan. Die zou moeten aanspreken, opdat de zoeker uw website bezoekt. Er is niet slechts één bron op uw website, waar Google die beschrijving vandaan haalt. Het is een kwestie van proberen, om een aansprekende beschrijving te krijgen.

Conclusie

Naast bovenstaande aanbevelingen, kunt u er op het internet meer vinden. Het is een kwestie van zoeken!

Dutchesse Webdesign

Dutchesse Webdesign ontwerpt en bouwt betaalbare websites en webwinkels voor kleine bedrijven, instellingen en particulieren. Bij Dutchesse Webdesign krijgt u iemand die met u meedenkt, een vrijblijvende offerte, een website waaraan zorg is besteed en vormgeving die is afgestemd op uw persoonlijke (huis)stijl. Dutchesse Webdesign werkt nationaal en internationaal en is gevestigd in Arnhem, Gelderland.